2009-02-13

Re: graveyard of empires

Vor lauter Verlinkungen bin ich nun nicht mehr sicher, wer denn nun jetzt den begriff des "graveyard of empires" gebraucht hat.

Aber es klingt so sehr nach Ibn Khaldun (http://de.wikipedia.org/wiki/Ibn_Khaldun).
Der war ein islamischer Historiker und hat als erster den Auf- und Untergang der Dynastien (und von denen gab es in der islamischen Welt des Mittelalters ja einige) mit dem Lebenslauf eines Menschen verglichen: Sie werden geboren, sind zunächst schwach, werden immer stärker, erreichen ihren Zenith und sterben schliesslich irgendwann -- und dann landen sie auf dem Friedhof, könnte man eben hinzufügen.

Die Interpretation liegt nun nahe, dass der Herr Muqawama eben in seinem Geschichtsunterricht von Ibn Khaldun gehört hat und deshalb das Wort nun braucht. Vielleicht sind es aber auch die anderen Quellen, die es benützt haben, und deren Autoren haben goa nix mit Ibn Khaldun am Hut und es ist purer Zufall, dass das so ähnlich klingt und der Zusammenhang ist nur in meinem Kopf entstanden.

Letzteres wäre dann ein klassisches Beispiel für eine kulturelle Über- resp. Fehlinterpretation. So wie die Schuhwerf-Geschichte. Da sagten auch alle: "Oh, jaja, ganz klar: Der Schuh ist was ganzganz Schmutziges in Islam. Deshalb warf der einen Schuh." Und sie lassen dabei ausser Acht, dass dem Schuhwerfer an der Einganskontrolle die faulen Eier, die faulen Tomaten, die gefüllten Wasserballone und die spitzen Steine schon abgenommen worden waren.

1 Kommentar:

aiwn hat gesagt…

ich zitiere:
"This spot, perhaps more than any other, has witnessed the traverse of the world's great armies on campaigns of conquest to and from South and Central Asia. All eventually ran into trouble in their encounters with the unruly Afghan tribals.

Alexander the Great sent his supply trains through the Khyber, then skirted northward with his army to the Konar Valley on his campaign in 327 bc. There he ran into fierce resistance and, struck by an Afghan archer's arrow, barely made it to the Indus River with his life. Genghis Khan and the great Mughal emperors began passing through the Khyber a millennium later and ultimately established the greatest of empires -- but only after reaching painful accommodations with the Afghans. From Michni Point, a trained eye can still see the ruins of the Mughal signal towers used to relay complex torch-light messages 1,500 miles from Calcutta to Bukhara in less than an hour.

In the nineteenth century the Khyber became the fulcrum of the Great Game, the contest between the United Kingdom and Russia for control of Central Asia and India. The first Afghan War (1839-42) began when British commanders sent a huge army of British and Indian troops into Afghanistan to secure it against Russian incursions, replacing the ruling emir with a British protege. Facing Afghan opposition, by January 1842 the British were forced to withdraw from Kabul with a column of 16,500 soldiers and civilians, heading east to the garrison at Jalalabad, 110 miles away. Only a single survivor of that group ever made it to Jalalabad safely, though the British forces did recover some prisoners many months later.

According to the late Louis Dupree, the premier historian of Afghanistan, four factors contributed to the British disaster: the occupation of Afghan territory by foreign troops, the placing of an unpopular emir on the throne, the harsh acts of the British-supported Afghans against their local enemies, and the reduction of the subsidies paid to the tribal chiefs by British political agents. The British would repeat these mistakes in the second Afghan War (1878-81), as would the Soviets a century later; the United States would be wise to consider them today."

http://www.foreignaffairs.org/20011101facomment5771/milton-bearden/afghanistan-graveyard-of-empires.html